Ont i njuren :-(

Natten mot tisdag var en hemsk natt, njuren har börjat tjorva igen. Känns som när jag var gravid med Isak, stramar och drar mest hela tiden. Trodde jag skulle slippa det den här gången då jag redan äter furadantin mot urinvägsinfektion, men inte de inte.

Nåja idag har jag i alla fall tagit mig iväg till farbror doktorn som skrev ut värktabletter åt mig och skickade en remiss för ultraljud av njuren. Fick även lämna urinprov och skulle även ge lite av mitt blod i ett rör. De där med urinprovet gick ju galant, men när de blev dags för blodprovet så var de stopp! Fick ligga ner på britsen och så stack hon, inget blod. Jag måste vara den fegaste som går i ett par skor, ådrorna drog ihop sig och stack till andra breddgrader medans jag låg där likblek och svettig. Suck så nu har jag fått med mig bedövningssalva och ska tillbaks imorgon för det där förbaskade provet :-( Nålar och blod ger mig verkligen rysningar och jag kommer nog aldrig att kunna slappna av nog mycket för att ge ifrån mig en enda gnutta blod utan bedövning.

Inte ens vid förra förlossningen så skippade jag bedövningssalvan, värsta onda värkarna hade man men inte sjutton glömde jag bort emblaplåstrena. Mina bästa vänner!!!!

Arcusloppis :-)

Igår var de så äntligen efterlängtad loppisdag på arcus. Avlösning var bokad, ikeapåsen laddad och rejäl frukost intagen. Klockan tio kom Lotta och löste av oss och jag och Magnus begav oss mot arcushallen och loppisen. Massor av folk och massor av prylar!!! Målet vi hade med utflykten var att hitta en sparklåda till sparken vi köpte på loppisen på Hertsödagen i somras.

Efter att ha gått ett första varv hade vi inte hittat någon sparklåda men väl ett par röda skidor med tillhörande stavar för endast 40:-. Blir perfekt som första skidor åt Isak i vinter :-)

      

Vi hittade också en jättehäftig barnmatstol som vi slog till på, 250:- fick vi ge för den. Det fanns en uppsjö av mycket billigare stolar också men ingen lika fin som den här, så 250:- var den definitivt värd!

Precis när fötterna hade börjat värka som mest och vi var på väg att ge upp och åka hem så snubblade vi bokstavligt talat över en röd alldeles perfekt sparklåda till Isaks spark. Den kostade dessutom bara 40:- så vi slog till direkt. Absolut dagens bästa fynd!!!

Nöjda och glada kunde vi åka hem :-)


Orättvist

Fyra nätter har vi nu fått sova utan att gossen vaknat, hoppas, hoppas, hoppas de har vänt nu!!!! Leverproverna som vi var och tog i onsdags var bra så imorse har vi börjat upptrappningen av den nya medicinen och nertrappning av den gamla. Jag hoppas att allt detta ska leda till att Isak blir helt anfallsfri, jag är rädd för att hjärnan ska påverkas negativt av alla dessa småanfall som han har hela tiden. Samtidigt känns de lite läskigt att byta till en mycket starkare medicin, skulle ju så önska att både han och vi slapp allt detta. Att han skulle slippa sitt förbaskade handikapp och få vara som alla andra och att vi skulle slippa all denna oro för hur framtiden ser ut för honom.

Visst alla föräldrar oroar sig för sina barn och hur det ska gå för dem i livet, men vi går ständigt omkring och tänker på hur det ska bli med kompisar, skola, jobb, familj såna saker. Saker som man egentligen inte ska behöva tänka på dagligen. Det som gnager mest just nu är hans avvikande beteende på förskolan och här hemma, något är de som är fel. Men vad??? Ännu en punkt i protokollet som antingen ska bockas av för, ja det har han, eller strykas helt. Är så less på allt detta och inte gör det saken bättre att jag är gravid och helt instabil just nu. Tålamodet är noll, jag är jämt trött och känner bara att allt är så j-vla ORÄTTVIST!

Jag vill ha ett normalt liv just nu, med ett "normalt" barn och kunna njuta av den här graviditeten. Som de är just nu så går inte det. Jag oroar mig för hur det ska gå med två barn, framförallt med Isak som kräver så pass mycket mer än jämnåriga barn. Jag oroar mig också nånting fruktansvärt för att de ska hända nåt med den här bebisen, vad gör vi då? Hur ska vi orka då? Jag vet att vi skulle älska det barnet massor ändå, för känslorna för Isak har ju inte förändrats för att han har ett handikapp. Men orken kommer vi att ha den?

Ibland kan jag önska så mycket att alla andra i vår bekantskapskrets för en dag eller vecka skulle få känna på hur det är att leva så här. Att dom inte skulle sitta där med sina "normala" barn och bara nicka medlidande men ändå inte begripa nåt. Att man inte skulle behöva se i deras blick, den tacksamma tanken att de inte är dom som är drabbade. Jag vet att jag är egoistisk men ibland blir jag så j-vla trött på att höra om alla fantastiska framsteg andra barn gör. Såna gånger har jag bara lust att stoppa fingrarna i öronen och skrika!!!! Den här hösten har varit som en berg-och dalbana både i vardagen och känslomässigt, så som läget är just nu så orkar jag inte umgås med folk. Orkar inte göra normala saker tillsammans med andra eftersom jag mår så dåligt över hur vi har det här hemma. Jag hittar ständigt på ursäkter eller låtsas vara upptagen när det är saker på gång. Vi har inte varit på en enda släktsammankomst på flera månader, jag orkar helt enkelt inte. Det är lättare att ljuga ihop nåt och stanna hemma i det trygga och vana. Där ingen nickar medlidande eller säger något som sårar och river upp en massa känslor.

Snor och hosta

Natten mellan lördag och söndag sov äntligen Isak som en stock och de var en utvilad och glad familj som vaknade på söndag morgon :-) Så när Isaks ledsagare kom klockan tolv var vi redo för att börja lägga golvet i bebisens rum, de gick riktigt fort och tog drygt två timmar. Så vi hann med att bygga ihop spjälsängen och fixa in byrån dit också, blev så fint!


Nya snygga golvet!

Nu ska vi bara invänta bebisen så vi vet vad de ska bli för färger där inne.

Resten av söndagen avflöt lugnt och Isak gick och la sig vid åtta och somnade bums. Natten mellan söndag och måndag blev däremot hemsk. Isak var vaken i över fyra timmar trots att vi gav han melatonintabletter. Så på morgonen var det ingen av oss som orkade kliva upp, utan hela familjen sov på till klockan elva. Nu verkar dock Isaks förkylning äntligen ha brutit ut. Han snorar och hostar rätt rejält och är väldigt gnällig.

Tisdagen jobbade jag på asylen så då fick Magnus stanna hemma med Isak. De blir då inget dagis för gossen den här veckan.  Idag på eftermiddagen ska vi fara och lämna leverprover så Isak får börja med sin nya epilepsimedicin, samtidigt ska läkaren kolla upp han och se så han inte har någon infektion i kroppen som förvärrar hans epilepsi.

Måste bara lägga upp en bild på världens finaste kille :-)


Vakna nätter :-(

Den här lördagen har verkligen varit seg. Isak har för fjärde natten i rad varit vaken och pratat i flera timmar. De känns som att jag håller på att bli galen och dagarna är hemska att genomlida när man bara är trött, trött, trött hela tiden! Dessutom så var Magnus ut igår och kom hem strax efter tre i natt, så de var himla svårt att försöka sova när resten av familjen var vaken.

Trots en enorm trötthet har vi i alla fall lyckats plocka och dammsuga hela huset så de känns rent och fint. På eftermiddagen tog vi oss ut en stund och Isak har promenerat nästan hela vägen till affären själv :-) Nu är de strax dags att stoppa gossen i sängen och sen ska jag slänga mig i soffan och kolla stjärnor på is en stund innan de är läggdags även för mig. Jag håller alla tummar och tår att Isak sover i natt för de behöver både han och vi. Jag ska ta upp en tablett melatonin som jag ska prova ge honom om han vaknar, förhoppningsvis så somnar han om fortare då!

Imorgon har vi avlastning och då ska vi börja lägga golvet i bebisens rum, hoppas vi inte är allt för trötta så vi orkar med de.

Trevlig kväll allihop :-)


Traderafynd och andra inköp

Måste bara sätta in lite bilder på bebisfynd jag gjort på tradera den senaste månaden.



Superfina retroåkpåsen!


Microfleeceset från p.o.p


Fleeceoverall från p.o.p


Röd body från p.o.p, bruna byxor från p.o.p, bamseset från Lindex och grå body från Dunnis.


Två bodysuits från p.o.p

Nu är det mesta inköpt och klart inför att bebisen ska komma. De vi väntar med spänning på nu är vagnen :-)

   
En teutonia mistral s i färgen fashionblack och liggdelen i den bruna färgen som är på bilden.

Utvecklingssamtal på förskolan

Igår hade jag bokat utvecklingssamtal med Isaks kontaktfröken och äntligen fick jag ventilera mitt missnöje! De gick faktiskt riktigt bra och hon lyssnade och förstod nog för första gången varför vi vill ha utökad tid till Isak. Så nu är de problemet förhoppningsvis löst, ska bara vänta på definitivt besked från för-och grundskolechefen. Vi pratade en hel del kring Isaks utveckling oxå och på nästan alla plan har han gått framåt. Han är helt otroligt verbal och man blir förvånad varje dag för allt han kan. Motoriskt har han oxå gått framåt och handen och armen är med mer och mer, så kul :-) Han visar sin trots även på dagis och dom kände igen allt som jag sa att han brukar göra hemma, de gjorde han även där. Puh kan förstå att dom har det svettigt.

De som oroar mig nu är att han inte verkar vilja leka så mycket med kompisarna. Han leker gärna med en fröken men blir väldigt störd om någon av dom andra barnen kommer in i hans lek. Han vill oxå ha som en egen privat sfär och bygger leksaker runt sig för att inte bli störd. Han har även mycket svårt för förändringar och att fröknarna går in och bryter aktiviteterna som han håller på med, då blir han arg och upprörd. Så här kan han även bete sig hemma och stänger gärna in sig i sitt rum och vill vara i fred. Han blir oxå väldigt störd när vi bryter det han håller på med. De som är så svårt att veta är vad som hör till åldern och trotsen och vad som egentligen avviker. Jag måste ta kontakt med haben och höra vad dom säger?!? Kanske dags att göra en utredning på honom. Vissa av sakerna han gör har ju lite autistiska drag! Vi har ju egentligen ingen aning om hur mycket hans hjärnskada påverkar allt han gör.

Måndag igen...

Jaha då var helgen över, snabbt gick den också :-(

Lördagen var helt fullspäckad och vips var det kväll. På förmiddagen kom Benjamin och Signe hit och lekte en stund med Isak, väldigt uppskattat och killarna lekte för en gångs skull riktigt bra ihop. Annars brukar det mest vara bråk och gråt när dom ska göra nåt ihop. Signe däremot hon fick inte vara med storgrabbarna och leka, hon förstörde bara deras legohus hela tiden. Stackars Singan satt med oss i köket och såg butter och trumpen ut.

När dom åkte hem så gjorde jag och Magnus oss i ordning för att åka på stan helt ensamma medan Isak fick vara med sin ledsagare Jenny. Vi hade en mysig eftermiddag på stan med lite shopping av kläder både till Isak och den kommande bebisen. Vi avslutade turen med en god måltid på tu man hand, i lugn och ro utan trotsig treåring :-)

Direkt när vi landat hemma så kom kusinerna Tilde och Vigor på besök. De är väldigt länge sedan vi träffat dom så de var skoj. Efter att dom åkt hem hade vi en mycket trött gosse här hemma som gladeligen gick och la sig vid åtta och somnade bums. Även jag kände mig trött och utpumpad, så kvällen tillbringade vi i soffan med ett parti yatsy och lite fotmassage av min underbara man!!!

Söndagen så packade Magnus och Isak väskan och traskade iväg till badet medans jag tog en sväng med dammsugaren och tvättade lite kläder. Efter att dom kommit hem från badet åt vi en sen lunch och klädde på oss och gick ut i det fina vädret för en lång mysig promenad. Efter mycket plask i pölarna ute på gatan så gick vi in och värmde oss med en kopp varm oboy. Sen har Isak lekt för sig själv nästan hela eftermiddagen och kvällen. Efter att han somnat så började jag kolla I, robot som gick på tv men de var en riktigt kass film så jag tog en tidig kväll och gick upp och la mig istället.

Idag känner jag mig riktigt utvilad efter en bra natt då även Isak sovit till klockan sju :-) Nu leker gossen på här och jag ska snart börja göra nån lunch åt oss. Sedan blir det nog en promenad på eftermiddagen, vi måste gå och köpa ägg så vi kan göra ugnspannkaka till middag.


HELG

Idag är det fredag, skönt med helg. De bästa med helgen är att vi få vara tillsammans hela familjen och göra allt i våran egen takt. Inget stress till dagis eller jobb. Inte för att jag nu jobbar så mycket just nu, men Magnus jobbar ju måndag till fredag och Isak går oftast tre dagar i veckan på dagis.

Den här veckan har verkligen gått fort. Måndag jobbade jag hela dan, tisdag var jag och Isak hemma och tog det mest lugnt. Onsdag kom pappa och Ajja hit på besök och Isak hade tid hos handkirurgen. De blev bestämt att vi gör ett uppehåll i botoxen fram till våren och jobbar på själva med handgymnastik och träning. De känns riktigt skönt att slippa botoxen ett tag faktiskt. Nu går det dessutom åt rätt håll med utvecklingen av handen och armen. Torsdag var jag och Isak med pappa och handlade lite grejer till hans gamla saab på Biltema och på Djurmagasinet och köpte nytt koppel åt Ajja. På kvällen var jag ut på en riktig långpromenad med odjuret och puh de var jobbigt. Man är inte riktigt van vid någon som drar en framåt i den farten. Dessutom börjar de kännas nu att man har en mage som är lite framtung. Man är som inte lika smidig och smäcker som vid förra graviditeten.

Pappa och Ajja har nu gett sig av hemåt och jag och Isak har städat här hemma så att de ska vara rent och fint inför helgen. Jag ska snart sätta igång och baka en limpa till soppan som vi ska äta till middag. Sen ikväll blir det mys i soffan till idol!!!

Imorgon har vi avlastning mellan klockan 12-17 och då ska jag och Magnus ge oss ut på stan och kolla lite bebiskläder :-)

Ha en trevlig helg allihop!!!


TRÖTT!!!

Åh va jag är trött just nu.

Trött på allt tjorv och trött för att jag inte får sova ordentligt! Isak är inne i en sån där period nu igen då han krånglar med sömnen på nätterna. Jag blir galen på att vi aldrig kan få till nivåerna på medicinerna ordentligt så han slipper dessa anfall. Sen får vi slita med att få hans mage att fungera nu också och det är så hjärtskärande att se hur han kämpar och har problem. Förkylningarna kommer och går i ett också och verkar aldrig vilja bryta ut ordentligt för honom heller.

Som att inte de vore nog så har förskolan och rektorn nu börjat krångla med hans utökade tid. Att allt ska vara så förbannat invecklat och komplicerat jämt. De är som att de inte räcker med att man har ett barn med funktionsnedsättning, man ska behöva kämpa för minsta småsak också. Han behöver ju inte utökad tid på förskolan för att jag inte orkar ha han hemma utan för att han utvecklas nåt otroligt bara genom att vara där!!! Men de verkar inte dom på kommunen begripa. Deras tänk verkar snarare vara, ok vi håvar in extra pengar för Isak men vi vill inte ha han här. Jävla skitstövlar! Har i alla fall tagit kontakt med för-och grundskolechefen och hoppas att hon kan komma med något vettigt innan veckans slut.

Usch just nu är jag bara trött,arg och gravid med alla dess krämpor. Stackars min familj som får stå ut med en riktig ragata. Nu ska jag koka mig en kopp te och sätta mig i soffan en stund och försöka lugna ner mig. Tur att Isak trots alla sina problem är en sån gladskit och lyser upp tillvaron och att jag har världens underbaraste man som ställer upp :-)

Nystart på Bloggen

Har inte skrivit ett enda inlägg sedan i april när jag var lovligt arg och upprörd. Har dock lugnat ner mig för längesedan men inte känt någon större inspiration att blogga. Tänkte dock ta tag i detta nu och köra en ny början på bloggen!

Vad har hänt sedan sist då?

Ja en hel massa. Jag har blivit arbetslös, uppsagd från idiotstället jag jobbade på. Inget ont om Jenny eller mina kollegor men däremot så känner jag en enorm ilska mot företaget jag jobbade för och även anhöriga till Jenny. Nåja livet går vidare och det har hänt en hela massa skoj i sommar som gör att man lätt glömmer det som hänt.

Först och främst har jag gift mig med världens underbaraste man :-) Ett litet fint borgerligt bröllop i statshuset den 26 juli. Mina föräldrar, min syster, Magnus mamma och hennes sambo och så klart Isak var dom enda som vi hade bjudit in. Helgen efter hade vi dock en liten fest för släkt och vänner. De känns väldigt fint och speciellt att vara gift.

Nästa superglada nyhet är att vi ska ha en liten bebis i mitten av februari om allt går som det ska. Vi har ju funderat länge på när det är dags för nästa barn och kommit fram till att vi äntligen vågar skaffa ett till barn. Isak har ju utvecklats så bra och de känns som att han börjar kunna så mycket själv nu att han inte är lika beroende av oss. Ska bli spännande att se vad han tycker om att få ett litet syskon.

Nu har jag i alla fall gjort en liten uppdatering och återkommer snart igen!!!




RSS 2.0